معرفی کامل دوره های بین المللی لگوی آموزشی
روند یادگیری در کلاس های لگوی آموزشی
کلیه طرح درس های دوره های مختلف لگوی آموزشی از یک الگوی کلی به نام 4C پیروی می کنند که شامل مراحل زیر است:
1- Connect(برقراری ارتباط): باتوجه به اینکه هدف اصلی کلاس های لگو افزایش مهارت حل مسئله می باشد دانش اموزان در اولین گام کلاس، با یک مسئله مواجه خواهند شدکه باید برای آن راه حل ارائه دهند. در واقع در این مرحله مربی بین موضوع طرح درس با ذهن دانش آموز«ارتباط »برقرار می کند.
2- Construct(ساخت): باتوجه به درک مسئله در مرحله قبل دانش آموزان در این مرحله فرصت خواهند داشت تا با بهره گیری از خلاقیت خود و ابزار کارآمد لگو،سازه دلخواهشان را بسازند.
3- Cantemplate(تحلیل و بررسی): پس از اینکه دانش آموزان سازه های خود را ساختند،مربی کلاس در مرحله تحلیل و بررسی در مورد سازه ها گفت و گو خواهد کرد. او با سوال کردن، تلاش می کند ذهن دانش آموزان را متوجه ابعاد گوناگون سازه کند تا مشکلات آن را کشف و مجدداً سازه را کامل کنند.
4- Continue(ادامه): در پایان جلسه مربی با طرح سوالی مرتبط با موضوع کلاس، چالش جدیدی در ذهن ایجاد می کند تا جلسه ی آینده ذهن او را درگیر نماید. در ضمن در فرصت باقی مانده از کلاس دانش آموزان می توانند سازه ی خود را تکمیل و چالش جدید را حل نمایند.
بزرگترین چالش شما در آموزش چیست؟
درگیری دانش آموزان در روند آموزش یکی از نکات حیاتی است! از این رو مجذوب کردن دانش آموزان قرن21 درگیر کردن آن ها در فعالیت های دستی، خلاق و حل مسئله است.
وقتی دانش آموزان را مسئول حل مشکلات رایج زندگی می کنیم، ابزاری در اختیار آن ها قرار داده ایم که بتوانند راه حل های منحصر به فرد خود را ارایه دهند و آن ها را صاحب روش برای یادگیری تخصصی می کنیم. ما از مهد کودک ها آغاز نموده و تا دبیرستان پیش می رویم. و در همه ی این مسیر از ابزار و طرح درس های فوق العاده لگوی آموزشی بهره می بریم تا کنجکاوی طبیعی و میل آن ها به کشف و خلاقیت را زنده نگاه داریم.
اهداف سطوح مختلف لگوی آموزشی
سطح پایه(4تا8سال) M.S « Basic اهداف دانشی |
سطح مقدماتی(8تا12سال) Wedo « ESM اهداف دانشی |
سطح پیشرفته(12تا18سال) RT « F&M اهداف دانشی |
شناخت رنگ ها شناخت حیوانات شناخت مشاغل شناخت مفاهیم پایه ریاضی |
مفاهیم پایه ای فیزیک مفاهیم پایه ای مکانیک برنامه نویسی مقدماتی ... |
مفاهیم فیزیک روش های کنترل سازه برنامه نویسی ربات ... |
اهداف مهارتی |
اهداف مهارتی |
اهداف مهارتی |
دست ورزی مقایسه و نتیجه گیری بیان نظرات مشاهده دقیق شنوایی فعال ... |
کار با دست کار گروهی گوش کردن موثر ... |
نقد سازنده تحلیل و بررسی توانایی استدلال توانایی استنتاج ... |
اهداف نگرشی |
اهداف نگرشی |
اهداف نگرشی |
علاقه به کار گروهی احترام به عقاید دیگران رعایت نوبت احترام و علاقه به محیط زیست ... |
ایجاد روحیه نقد ذیری علاقه به فرآیند محوری به جای نتیجه محوری ... |
ایجاد روحیه تلاش علاقه به مشورت کردن ایجاد اعتماد به نفس ... |
آشنایی با سطوح و دوره های لگوی آموزشی
سطح پایه
دوره Basic(خلاقیت) گروه سنی 4سال تا پایان اول ابتدایی:
در این دوره فضای کلاس بسیار شاد و پویا طراحی شده و تمرکز بر اهداف مهارتی می باشد. طبق 4 فرآیند آموزشی که توضیح داده شد در مرحله اول داستانی برای بچه ها تعریف می شود که در آن مسئله ای وجود دارد، سپس از بچه ها خواسته می شود تا سازه ای بسازند که مسئله ما را حل کند. پس از ساخت مربی سازه ها را با سوال از خود دانش آموزان تحلیل و بررسی می نمایند و در صورت نیاز برای تکمیل سازه بچه ها سازه ی خود را تکمیل می نمایند. هملنطور که گفته شد هدف در این دوره بیشتر آشنایی کودکان از محیط پیرامون خود،مشاغل،حیوانات،رنگ ها،جهت ها و ... و در قسمت مهارتی دست ورزی، بیان نظرات، شنوایی فعال، کار گروهی و... و در قسمت اهداف نگرشی؛ افزایش اعتماد به نفس،احترام به محیط زیست،رعایت نوبت،مشورت کردن و... می باشد.
دوره M.S(ریاضی کاربردی) گروه سنی کلاس دوم ابتدایی
در این دوره ضمن کار با ابزار لگو در قالب طرح درس هایی فعال با مفاهیم پایه ای ریاضی مانند کوچک تر،بزرگ تر،تناظر،قرینه و ... آشنا می شوند.
سطح مقدماتی
دوره ESM(مکانیک مقدماتی) گروه سنی کلاس سوم و چهارم ابتدایی
دانش اموزان در این دوره با مفاهیم پایه ای فیزیک مانند اهرم ها،چرخ دنده ها،قرقره ها و...آشنا می شوند. همانطور که در جدول بالا ذکر شد اهداف دانشی این دوره از سطح پایه پررنگ تر است. اهداف مهارتی آن کار گروهی،نتیجه گیری،بیان نظرات و ارائه مطلب برای دیگران و اهداف نگرشی آن؛ پذیرش نظرات متفاوت،افزایش اعتماد به نفس،روحیه تلاش گری،فرآیندمحوری و نقد پذیری می باشد.
دوره Wedo(روباتیک مقدماتی)گروه سنی چهارم و پنجم ابتدایی
پس از دوره قبل دانش اموزان در این دوره با نحوه عملکرد روبات و برنامه نویسی آشنا می شوند تا در نهایت بتوانند سازه های مکانیکی مورد نیاز را بسازند و به وسیله برنامه نویسی ساده آن ها را کنترل نمایند.
سطح پیشرفته
دروه F&M(مکانیک پیشرفته) گروه سنی ششم یا دوره راهنمایی
در این دوره اهداف دانشی بسیار پررنگ بوده و دانش آموزان با مفاهیم پیچیده فیزیک،مکانیک،و برنامه نویسی بصورت عملی و کاربردی آشنا می شوند. در این دوره دانش آموزان با انواع اهرم ها(الاکلنگی،جارویی،فرغونی)، انواع چرخ دنده های(سرعتی،قدرتی) انواع مکانیزم های کششی و حرکتی،انواع ماشین ها(بالابر ها؛دستگاه مترکن؛ترازو و...) بصورت عملی آشنا می شوند.
دوره RT(روباتیک پیشرفته) گروه سنی راهنمایی و دبیرستان
پس از کسب دانش های مکانیکی لازم در دوره قبل، با روباتیک پیشرفته لگو آشنا شده و زبان برنامه نویسی روبات های NXT و EV3 را فرا می گیرند تا بتوانند روبات های پیشرفته برای انجام مامورت های طرح درس ها را بسازند.
یک روبات جدید در کلاس است
فناوری » کشف، توضیح و بیان مفاهیم با استفاده از ابزار های دستی و رسانه های دیجیتال
ریاضی » اندازه گیری، محاسبه، رسمو تفسیر داده ها
رقابت » شرکت در رقابت های روباتیک در سطوح جهانی و رقابت با مدارس و آموزشگاه ها
علوم کامپیوتر » برنامه هایی برای نظارت و کنترل رویدادها
دانش » پیش بینی، جمع آوری و تحلیل داده ها
مهندسی » طراحی، ساخت و آزمایش راه حل ها
مسابقات جهانی روباتیک World Robot Olympiad
مسابقات جهانی روباتیک رویدادی علمی، فن آورانه و آموزشی برای نوجوانان و جوانان سراسر جهان است تا بتوانند بدین وسیله مهارت حل مسئله و خلاقیت را در خود پرورش دهند. برای حل چالش های روباتیک، تلفیقی از دانش،مهارت،مهندسی،ریاضی و برنامه نویسی کامپیوتری بکار گرفته می شود.
مسابقات WRO اولین بار در سال 2004 و با شرکت 12 کشور در سنگاپور آغاز شد. که لگوی آموزشی ایران از سال 2006 در چین شرکت نمود. لازم به ذکر است لگوی آموزشی استان قزوین در سال 2013 با یک تیم 3نفره در جاکارتای اندونزی در این مسابقات حضور یافت.
- ۹۳/۱۰/۰۳